1945. december 27-én kezdetét vette a Volkswagen Limousine (Type 1) sorozatgyártása. Ez volt a valódi kezdete a Volkswagen sikertörténetének. A modellt eredendően a nemzeti szocialisták presztízs projektjeként tervezték, de 1939-től a wolfsburgi üzem járművek helyett fegyverzetet előállított. A második világháború végéig az 1938-ban „KdF-Wagen” névre keresztelt modellből csak 630 darab hagyta el a Volkswagen gyárát. Csak az angol gondnokság alatt Ivan Hirst őrnagy stratégiai elképzelésének betudhatóan kezdődött meg a VW Beetle zseniális sikertörténete Wolfsburgban.
A belsőleg „Type 1” néven emlegetett polgári Volkswagen sorozatgyártása, amely később „Beetle” néven vált világhírűvé, csak a második világháború végét követően, 1945. december 27-én kezdődött meg, a Volkswagenwerk GmbH vagyonkezelője alatt, melyet az angol katonai kormány 1945 júniusában vállalt magára. A britek a Volkswagen Type 1-et arra akarták használni, hogy a megszállási zónájukban létfontosságú sürgős szállítási feladatokat ezzel hajtsák végre. Ez az angol pragmatizmus volt az, amely végül megvédte a gyártóüzemet a közelgő lebontástól. Ebben a fejlesztésben kulcsszerepet játszott Ivan Hirst főtiszt. Jövőbe látása és improvizációs tehetsége tette lehetővé az autógyártás megkezdését a jegyrendszeres években a hiány által uralt szituációk közt. A technika és a gépjárműk iránti lelkesedésével, céltudatosságával és egyértelmű hozzáállásával sikerült lenyűgözően rövid idő alatt átalakítani egy volt fegyvergyárat civil ipari vállalattá.
Az angol katonai kormány 1945 augusztusában már kiadott egy megrendelést 20.000 járműre. A gyártás megkezdése az újrakezdés és a remény érzékelhető jele volt a gyárban, amit a második világháború végére nagyrészt elpusztítottak. Ez a megoldás összhangban volt a későbbi németországi brit politikával, amely a pénzügyi biztonságot és a lakosság jövőbeli kilátásait tekintette a demokratikus struktúrák fejlődésének kulcsfontosságú elemének. Végül a demokrácia utat talál a Volkswagenwerk-be: 1945. november 27-én a demokratikus szavazással megválasztott Üzemi Tanács megtartotta alakuló ülését.
Ugyanakkor fontos problémák merültek fel a munkaerő élelmiszerrel és lakásokkal való ellátása kapcsán, és a termelést akadályozta a szűkös nyersanyag és az energiaellátás. E nehéz státuszok ellenére az első Volkswagen szedán nem sokkal Karácsony után elhagyta a gyártósort. A Wolfsburg és a Volkswagenwerk GmbH csak nyolc hónappal a háború befejezése után megkésett karácsonyi ajándékot kapott. 1945 végére 55 járművet gyártottak.
1946-tól a pénzreformig havonta nagyjából 1 000 járművet gyártottak. Az anyaghiány és a jegyrendszer, ráadásul a személyzet hiánya okán nem volt lehetséges több jármű gyártása. A felelős megbízottak 1949 őszére megalapozták a cég újabb növekedését. Létrehoztak egy értékesítési és ügyfélszolgálati szolgáltatási rendszert, és 1947-ben elkezdték exportálni a Volkswagen szedánt.
A polgári üzem fejlesztéséről és a Volkswagen Type 1 sorozatgyártásának megindításáról szóló döntés volt utánozhatatlan sikertörténet kiindulópontja. A korai újraindításnak hála a Volkswagenwerk GmbH csúcsszuper kiinduló helyzetet kapott a gazdasági fellendüléshez a D-Mark bevezetése után. A nem hivatalos „VW Beetle” megnevezése alatt a gépkocsi népszerűbb lett, mint csaknem az összes más autómodell a Földön mindenfelé, és rekordokat döntött a gyártás időtartama és volumene szempontjából is. A Volkswagen csak 2003-ban állította le Mexikóban a VW Beetle gyártását, miután 21 529 464 járművet gyártottak, köztük csaknem 15,8 milliót Németországban.