A portugáliai Alqueva rezervátum páratlan hely Európában, a sötétség birodalma, ahol a Seat világítással munkálkodó részlegének mérnökei otthon érzik magukat. Ilyenkor a bolygó legsötétebb területein csillagképek viselkedését figyelik, olyanokét, amelyek a fényszórókat és a hátsó lámpákat alkotják, amelyeket ők olyan modellek részére fejlesztenek ki, mint a Seat Leon. „Itt még egyszer igazolva láttuk, hogy a negyedik generáció részére rajtunk keresztül tervezett világítás remekül alkalmazkodik az úthoz a fényszóró fénysugarainak hatótávolságának és szélességének, azonfelül a hátsó lámpák kontrasztjának és felbontásának hála” – indokolja Carlos Elvira, aki a Seat-nál a Lighting and Signaling Development vezetője.
A 340 LED-eből álló „csillagkép”.
Az egész LED modern műszaki megoldás új lehetőségeket nyitott meg a mérnökök előtt, mind a tervezés, mind a biztonság és a komfort vonatkozásában. „Ez biztosítja számunkra, hogy sokkal kisebb felületen sokkal több fényt kapjunk, és ezáltal sokkal hatékonyabban tudjunk vele dolgozni” – mondja Magnolia Paredes, a Seat elektronikus világítás-fejlesztési részlegének vezetője. „Ez komoly fejlesztés eredménye, miután ez elektronikus alkatrészekből álló fényforrás, mindent összevetve illesztőprogramokat kellett bevezetnünk minden világítóelem irányításához” – indokolja Carlos.
800 óra sötétben.
A mérnökök csapata durván számítva 2500 órán keresztül dolgozott a Seat Leon negyedik generációs világítási szerelvényeinek tervezésén. És újabb 800 órán keresztül sötétben vagy az optikai alagútban tesztelték, amikor is az éjszakai vezetési körülményeket modellezték. „Számunkra a szélsőséges éghajlaton történő tesztelés elengedhetetlen; forró helyeken, hogy teszteljék az elektronika üzemelését, és hidegben, hogy megerősítsék a fény eloszlását a jég feltorlódásokon”- mondja Carlos, míg jelzőket helyez a térség egyik útjának szélére, és az összes közt egy métert hagy. Ezzel a teszttel azt igazolják, hogy a tompított fény a kívánt hatótávolsággal ellátott, ilyenkor 70 méter.
Megvilágítja az utat.
A fényerőn és a fénysugár irányításán túl, a LED fény sokkal fehérebb, mint a korábbi világítási modern műszaki megoldások. 5 000 Kelvin fokos színhőmérséklettel sokkal közelebb áll a Nap spektrumához. „Ez kínálja, hogy Ön jobban tudja azonosítani éjszaka az úton látható eszközök alakját és színét, még olyan sötét területeken is, mint Alqueva, és ez kínálja, hogy Ön előre számíthasson a felmerülő körülményekre” – mondja Magnolia.
LED reakció.
A járművezető biztonságának javítása az egyik kulcsa ennek a világítási technológiának a sebes reakció folytán. A LED-dióda 150 milliszekundummal gyorsabban reagál, mint egy izzólámpa. Ez azt jelenti, hogy példának okáért Ön 120 km/h sebességgel halad, az Ön mögött haladó sofőr öt méterrel ezelőtt láthatja a féklámpáját. A gépkocsi belsejében ugyanakkor a műszerfal tetejét megvilágító fényív is jelentős biztonsági funkcióhoz kapcsolódik. „A fényjelzéseket akusztikus jelekkel összekapcsolva figyelmeztetünk példaként arra, hogy egy bejárat nincs megfelelően becsukva, vagy hogy egy jármű hátulról közeledik, amikor Ön készül kiszállni az autójából” – indokolja Magnolia.
Állandó fejlesztés. A két mérnök részére a belső tér átfogó fényíve a LED-technológia által képviselt nívós ugrás egyik legjobb kifejezője. „Jókora kihívást jelentett programozóink részére a lehető legnagyobb funkcionális eredmény elérése” – mondja Carlos. A színe nem kizárólagosan egyéni ízlés alapján állítható, a vezető hangulatához igazítva, hanem egy meghatározó biztonsági szerepkört is ellát, figyelmeztet egy nem megfelelően becsukott ajtóra vagy egy másik gépjárműre, amely hátulról közeledik, amikor Ön a gépkocsiból kiszállni készül. „A fény intenzitása növekszik, míg a kocsijával gyorsul, hogy jobban tudatosítsa Önben a sebességet, és ha gyerekekkel utazik, és aktiválja a hátsó ajtók biztonsági zárjait, akkor azok piros színnel világítanak, és ezáltal jelzik, ha megpróbálják kinyitni őket” – mondja Carlos.